Warsztaty dla dziennikarzy ukraińskich, 28-29 czerwca 2004, Rzeszów, Straszęcin, Trzebowniska


Część teoretyczna:

Jak polscy rolnicy, przedsiębiorcy małych i średnich firm przygotowywali się do integracji z Unią Europejską?, Prowadzenie: Jadwiga Żmuda – kierownik powiatowego punktu Informacji Europejskiej.


Wizyty studyjne:

Supermarket Jedynka, Rzeszów
Zwiedzając polski market Jedynka, dziennikarze zapoznali się dokładnie z cenami żywności, jakie są po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej, a jakie były przed 1 maja. Od kierownictwa firmy dowiedzieli się, jak obecnie są kalkulowane ceny i jakie są prognozy na przyszłość.

Zakłady mięsne „Herman”.
Dziennikarze zapoznali się z zasadami funkcjonowania zakładu, wykorzystaniem środków przedakcesyjnych SAPARD, które pozwoliły zmodernizować i przystosować zakład do wymogów Unii Europejskiej. Zainteresowani byli przede wszystkim wszystkimi zmianami, jakie zakład musiał dokonać, aby funkcjonować na rynkach Unii Europejskiej. Poznali możliwości i korzyści z obecności na unijnym rynku.

Zakład „RESDROB” – ubojnia i przetwórstwo drobiu.
Zakład ten nie posiada jeszcze pełnych możliwości sprzedaży produktu na rynkach Unii Europejskiej. W czasie wizyty dziennikarze zapoznali sie ze szczegółami przystosowania zakładu do norm Unii Europejskiej. Zainteresowani byli procedurami, możliwościami i sposobem wykorzystania środków strukturalnych na modernizację.


Zakład Przetwórstwa Mlecznego w Trzebowniskach
Dziennikarze zwiedzili linię produkcyjną, interesowali się przede wszystkim sposobami dostosowywania produkcji do wymogów Unii Europejskiej, zasięgiem sprzedaży i kontaktami z partnerami z Ukrainy.
Mieli okazję również na bieżąco przekonać się o jakości wyrobów, podczas degustacji jogurtów, kefirów, serów, mleka i maślanki.


Podsumowanie
Odbyło się w ośrodku sportowym im. Kazimierza Górskiego w Straszęcinie koło Dębicy. Dziennikarze mieli okazję porozmawiać z legendą polskiego futbolu, Kazimierzem Górskim. Dyskutowano o Lwowie, w którym urodził się legendarny trener, kondycji ukraińskiego futbolu i historycznych polsko-ukraińskich spotkaniach piłkarskich.

Wieczorna dyskusja, której gościem był właściciel firmy Jedynka S.A, skupiła się głównie wokół zagadnień biznesowych. Dziennikarze zapoznali się ze specyfiką rozwoju tzw. „firmy rodzinnej”, szansami i zagrożeniami tego typu przedsięwzięcia w okresie transformacji gospodarczej i konkurencji ze strony dużych hipermarketów. Wprowadzenie do Polski różnych sieci hipermarketów początkowo załamało możliwości rozwoju firmy. Pokonano jednak trudności, inwestując w sieć sklepów osiedlowych.

Wejście Polski do Unii Europejskiej jest szansą dobrego rozwoju, ponieważ znikają granice celne i to stwarza zupełnie nową jakość handlu. Zapytany przez dziennikarzy o kontakty z Ukrainą, pan Jurkiewicz odpowiedział, że firma stara sie nawiązać kontakty biznesowe z partnerami z Ukrainy.